No voi ihme

Lukion filosofian ensimmäinen kurssi

Nyt todella hämmentävä aihe. Siis kun sä ajattelet, kuulet omat ajatuksesi, paitsi niitä mitkä on sun alitajunnassa eli siis periaatteessa ne mitä sä prosessoit huomaamattas koko ajan. Mut muiden ajatuksia et kuule. Kysymys kuuluu, että haluaisitko? Jos haluasit, kuulisitko mieluummin muiden alitajunnassa liikehtivät ajatukset, vai ne, mitä ihminen tahdon voimalla voi itse säädellä? Perusteluja!

Jaa

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Miksi haluaisin kuulla muiden pään sisäisiä ajatuksia? Jos "kuulisi" kaikkien ajatuksia, kuulisiko ne silloin kun muut niítä ajattelevat vai voisiko valita että nyt haluan tietää mitä toi ajattelee.
Niitä ajatuksia kuulee ilman mitään sen kummempaa kun on ihmisiä jotka sanovat mitä ajattelevat. Muuta ei tarvitse tietää.

Vastaa tähän

Toisaalta koko idea kuulostaa houkuttelevalta, mutta kun asiaa ajattelee pidemmälle on ehdoton vastaus ei. Maailma olisi jotain hyvin erilaista, jos kuulisimme toistemme ajatukset. Se riittää, että ihmiset sanovat mitä ajattelevat ja jättävät sanomatta ne asiat, joista päättelee koituvan haittaa itselleen tai muille.

Vastaa tähän

No mutta entäs jos kuulisitte vain niiden ajatukset, joiden ajatuksiin keskittyisitte todella? Muuttaisiko se asiaa?

Vastaa tähän

Aika samoilla linjoilla, ei niitä jaksa kuunnella. Omat alitajunnan ajatukset olisi mielenkiintoista kuulla. Tai ei.. Ne ovat varmaan hyvin surrealistisia. Todella mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä aihe.

Vastaa tähän

en ikinä haluais kuulla muiden ajatuksia. ensinnäki sen takia että en haluu muidenkaan kuulevan mun ajatuksia ja toiseks ihmiset voi ajatella vähän outoja juttuja mm. alitajuisesti. ja ajatukset on aika henkilökohtaisia juttuja joten pidetään kuitenkin kiinni viimeisestä yksityisyyden pisarasta!

Vastaa tähän

Luulen etten oikeasti haluisi kuulla muitten ihmisten ajatuksia, vaikka välillä tuntuukin, että olisi kiva kun ovisi lukea toisen ajatuksia! : D Uskon, että se ei kummnikaan ole tarpeellista. Ihmisen päässä saattaa liikkua monen moista, mikä saattaisi esille tullessaan vain saada pahaa aikaan.. mutta myös varmasti hyvääkin. Jos olisi oikeasti tarpeellista kuulla toisen ihmisen ajatukset niin luulen, että meille kaikille olisi luotu sellainen kyky lukea niitä. :)

Vastaa tähän

Kyky lukea tai kuulla toisten ajatukset olisi muuten mukava, mutta kun sitä miettii, niin ehkei se sittenkään olisi miellyttävää. Siis jos kuulen jonkun ihmisen ajatukset, joku muu todennäköisesti kuulee minun. Se ei olisi kovinkaan miellyttävää... Tietenkin jos vain minä kuulisin muiden, niin silloin tulee jonkin sortin eettinen kysymys, onko oikein kuulla toisten ajatukset alunperinkään tai haluanko erottua muista moisella kyvyllä tai jokin muu vastaava, ellei useampaakin.
Jos ihmisille ilmenisi kykyjä kuulla muiden ajatuksia, se olisi harvinaisen vaikea ongelma ja vaatisi hyvin suurta määrää lakien muuttamista.

Vastaa tähän

Heips.En haluaisi kuulla muiden alitajuntaisia tai mitä ihmisellä on mielessä, ajatuksia.Silloinhan kuuluisin kenties jotain ikävää itsestäni tai joutuisin kuuntelemaan jonkun negaatioita.Ei, en halua olla tietoinen tai tietää kaikkea.Intimiteetti tässä kunniaan ja salaisuuksia.Salaisia ajatuksia pitää olla.Joskus olisi kiva tietää mitä alitajuntani työstää tai mitä prosessoin jatkuvasti, joskus nuo ajatukset hiipivät uniini iloisina tai ahdistavina ajatuksina, jolloin joudun työstämään niitä arkitajunnallani.Mikäli nyt ymmärrän tuon alitajuisesti ajateltyavan asian oikein.

Vastaa tähän

RSS

© 2009   Luonut: Anne Rongas

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Yksityisyys  |  Palveluehdot

Kirjaudu sisään Chatiin