No voi ihme

Lukion filosofian ensimmäinen kurssi

Filosofia on kreikankielinen ilmaisu, joka muotoiltiin antiikin Ateenassa ja merkitsee sananmukaisesti viisauden rakastamista. Mitä mielestäsi on filosofin viisaus? Mitä muunlaista viisautta voi olla?

Jaa

Vastaa tähän

Vastaukset tähän keskusteluun

Filosofin viisaus on hahmottamista ja tutuksi luomista. Ainakin...

Vastaa tähän

Jälkiviisautta. On aina hyvä kommentoida, mitä olisi pitänyt tehdä asian tapahduttua.

Vastaa tähän

Mielestäni filosofiseen viisauteen liittyy se, että näkökanta voidaan perustella jollakin yleisesti hyväksytyllä tosiseikalla(tieteellisesti siis). Muunlaista viisautta on esimerkiksi elämänviisaus, joka perustuu henkilön omiin ja hänen ympäristössä havaitsemiin kokemusperäisiin tapahtumiin. Niiden puutteena on kyllä se, että se totuus tai viisaus voi rakentua hyvin kapealle kokemuspohjalle ja suppealle mailmankatsomukselle. Tässä viisaudessa lienee kriteerinä se, pitävätkö muut ja kuinka pitää sitä viisautena.

Vastaa tähän

Filosofointi on pohtimista, mutta mitä on filosofin viisaus? Se riippuu paljon itse filosofista

Vastaa tähän

Pertti Rinkinen said:
Mielestäni filosofiseen viisauteen liittyy se, että näkökanta voidaan perustella jollakin yleisesti hyväksytyllä tosiseikalla(tieteellisesti siis). Muunlaista viisautta on esimerkiksi elämänviisaus, joka perustuu henkilön omiin ja hänen ympäristössä havaitsemiin kokemusperäisiin tapahtumiin. Niiden puutteena on kyllä se, että se totuus tai viisaus voi rakentua hyvin kapealle kokemuspohjalle ja suppealle mailmankatsomukselle. Tässä viisaudessa lienee kriteerinä se, pitävätkö muut ja kuinka pitää sitä viisautena.

Itse ajattelen, ettei filosofin viisaus voi olla kovin erilaista kuin viisaus yleensä. Vaikkei minulla ole mitään tosiseikkoja vastaan, viisaus ei kuitenkaan rajoitu pelkkään tieteelliseen ajatteluun ja faktoihin. Tietävä ihminen voi osata paljon faktoja olematta viisas.

Voisiko filosofin viisaus olla kykyä itsereflektioon, keskusteluun, avoimuuteen? Ja jopa moraalisuutta - vaikken haluakaan asettaa tarkkaa rajaa moraalin laadulle. Älyllinen rehellisyys liittyy myös viisauteen. Kai siihen liittyy myös tosiasioiden tunnustaminen, ja sekin, että tunnustaa tietämisensä rajat.

Vastaa tähän

Olen usein esittänyt kursseilla ajatuksen siitä, että ihminen voi olla opiskellut paljonkin eli hänellä on tietoja, mutta hän ei osaa toimia esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa hedelmällisellä tavalla. Moraali liittyy kykyyn käyttää tietojaan ja taitojaan viisaasti. Sydämen sivistys on yksi käsite, jolla on viitattu samaan.

Vanha sanonta esittää, että älykäs selviää tilanteesta, johon viisas ei koskaan joudu.

Voiko kouluja käytämätön ihminen olla viisas?

Vastaa tähän

Hieno sanonta =) Se, että onko ihminen viisas käymättä koulua voi olla mahdollista. Mutta jokin sivistys pitää löytyä, esim lukutaito, tai joku joka opastaa ja opettaa mm. moraalin ja käytännön taitoja. Muutenkin se riippuu hyvin paljon kulttuurista ja siitä mitä ihmiseltä vaaditaan. Meidän maassamme, jos jostain kummallisesta syystä lapsi ei ole päässyt kouluun, se tuottaisi suuria ongelmia jossakin vaiheessa. joka johtaisi muiden syrjimäksi tulemisen ja aiheuttaisi itsesyytöksiä ja masennusta. Älkää nyt närkästykö, mutta mielestäni masentunut ihminen ei voi olla viisas, koska masentunut näkee maailman vääristyneenä (mikä sitten ikinä onkaan oikea kaikkeus). Älykäs voi olla ja viisaita ajatuksia voi olla.
Viisaus on mielestäni sitä, että on juuri Annen mainitsema sydämen sivistys ja se, että on tehnyt rauhan itsensä kanssa.
Useimmat Isovanhemmat, tai ainakin isovanhempien stereotypia on aika hyvä esimerkki viisaudesta.

Vastaa tähän

Itse sanoisin, ettei masentunut mieli ole yhtään vähemmän viisas kuin se tavallinen on. Masentunut vain näkee maailman eri tavalla. Ja sehän on yksi tärkeimmistä asioista tässä aiheessa, siis että kykenet ymmärtämään eri näkemyksiä asioista. Eikä se masentuneen maailmankuva ole ollenkaan vääristynyt, masentuneet vain hyväksyvät oman ympäristönsä synkkiä totuuksia enemmän. Tähän väliin haluaisin esittää erään viisauksen, jonka sanoneen henkilön nimeä en nyt muista: "Suru on vain seuraus laajasta ajattelusta."
Älkää kuitenkaan aloittako tästä väittelyä tänne, sillä sehän on jo nyt mennyt aiheesta ohi.

Vastaa tähän

Aloitanpa kuitenkin, sillä mitä on filosofia? Pohdiskelua ja kyseenalaistamista. Miten suuret kreikkalaiset filosofit harjoittivat filosofiaa? Väittelemällä =) Masentuneen maailmankuva on vääristynyt, se on tutkittu juttu. Masentunut syyttää itseään kaikesta ja kokee kaikki ympärillään neatiivisesti. En siis tarkoittanut kuitenkaan, että masentunut on tyhmä vaan nimenomaan masentunut ei ole tehnyt rauhaa itsensä kanssa. Masentunut ihminen ei ole onnellinen. Masentuneella ihmisellä on kuitenkin hyvät eväät filosofiseen ajatteluun, koska masentunut pohtii asioita juureen menevästi. Filosofian tarkoitushan on eräällä lailla pyrkiä onnellisuuteen, sekä yhteiskunnissa, että yksilöllisesti

Vastaa tähän

Ehdottaisin tässä välissä uudestaan mitä tarkoitin viimeisellä lauseellani: Tehdään aiheesta uuse keskustelu! Teenpä sen valmiiksi vastaukseni kanssa tähän viestiisi. Tervetuloa sitten sinne keskustelemaan asiasta.

Vastaa tähän

Mielestäni viisautta ei ole kirjoista opiskeltu tieto vaan ihmisen itse keräämä tieto ympäristöstään. Koulu tuo ehkä sivistystä, mutta itse en kuitenkaan vertaisi sitä suoraan viisauteen. Viisautta tuo itse koetut ja nähdyt asiat ja se, että osaa tehdä niistä omia johtopäätöksiä.

Vastaa tähän

oon samaa mieltä. on joitain asioita, jotka on vaan pakko lukea ja kuuluu jokaisen yleis sivistykseen. suurimman viisauden kuitenkin oppii vasta kun on kokenut jotain ja viisastunut siitä. elämä opettaa!

Vastaa tähän

RSS

© 2009   Luonut: Anne Rongas

Merkit  |  Ilmoita ongelmasta  |  Yksityisyys  |  Palveluehdot

Kirjaudu sisään Chatiin